fredag 18 oktober 2013

Lovis förlossningsönskemål

Förlossningsönskemål

Beräknad födelse 3e Augisti 2013, andra barnet.

Terese Eidenmark           Pappa/Partner:
1992 12 04 – 0000            Krister Dahlin

Generellt

Jag önskar en så lugn, stillsam och naturlig förlossning som möjligt.

Jag vill inte ha en nål i handen/armen i förebyggande syfte då jag tycker det är väldigt obehagligt och det störde min koncentration och avslappning mycket under första förlossningen.

Kristers roll under förlossningen är att stötta mig psykiskt och fysiskt.

Smärtlindring

I första hand vill jag klara mig så långt som möjligt med andning och avslappning.

Jag vill gärna:
  • Ha lugn och ro med dämpad belysning för att underlätta avslappning.
  • Stå upp och röra på mig så länge som det är möjligt, med hjälp av gåbordet och Krister.
  • Bli masserad, i första hand av Krister men också av personal.
  • Få kalla handdukar på magen och varma mot underlivet när jag har krystvärkar, tycke att det var toppen under första förlossningen.
  • Använda lustgas när jag tycker att andning och avslappning inte räcker längre. Jag kommer själv fråga efter lustgas när/om jag vill ha det!

Jag vill inte få/bli erbjuden:
  • Epidural och/eller Spinalbedövning
  • PCD och/eller PBD
  • Lokalbedövning i underlivet (undantaget för att bedöva vid behov av stygn)

Förlossningsställning

Under själva utdrivnings skedet vill jag ha hjälp för att undvika att spricka.

Mitt första barn krystade jag fram liggandes på rygg, det kändes inte bra och därför vill jag denna gång föda i en annan ställning. Framför allt för att jag helt tappade känslan för om jag hade värk eller inte när jag fick ändra läge från liggandes på sidan till liggandes på rygg!

Jag vill uppmuntras till att känna med handen att barnet är på väg ut och gärna ta emot barnet själv om det är möjligt.

SEN AVNAVLING! Alltså inga saxar eller tänger i närheten innan navelsträngen är slapp och vit!

Jag vill inte få något läkemedel på rutin för att snabba på utdrivningen av moderkakan!

Jag vill amma barnet. Fick dålig amningsstart med första barnet och vill ha mycket stöd och hjälp för att vi ska få en bra start den här gången. INGEN får ta på mina bröst UTAN ATT FRÅGA!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar